Comunicarea inseamna raspunsul primit

Intr-o lume in care oamenii ar fi rationali, comunicarea si relationarea ar fi simpla. Reactiile celorlalti ar fi previzibile si anxietatea sociala inexistenta. Cand ai avea ceva de comunicat, fie si unei persoane situate pe o pozitie de autoritate, ai merge si i-ai comunica simplu si direct ideile tale. Daca nu ar intelege ce ii spui, te-ai astepta sa iti puna intrebari de clarificare. Daca nu ar fi de acord cu tine, te-ai astepta sa isi exprime direct dezaprobarea si nu ti-ar fi frica de eventuale consecinte neplacute. In prezent oamenii sunt mai degraba emotionali, si orice relatie este imprevizibila. Ratiunea nu are decat putin de-a face cu comunicarea. Sau invers. Mesajele verbale sunt distorsionate, adeseori putem vorbi despre mesaje ascunse, si e nevoie sa facem un efort de decodificare sau de analiza de text ca sa intelegem ce vrea sa spuna celalalt. Apoi, facand acelasi joc al sensurilor si riscurilor asumate, ne stoarcem creierii sa descoperim cum sa transmitem un mesaj ca sa ajunga la celalalt si sa obtinem raspunsul intentionat.

Din experientele legate de relatiile dificile si imprevizibile s-au nascut abordarile psihologiei inverse. Daca spunand direct un lucru obtinem reactii nedorite, poate vom obtine reactiile dorite spunand exact pe dos. De exemplu, poti avea un manager care insista sa iti verifice activitatea, care de fiecare data vine cu sugestii si comentarii critice neasteptate si ai senzatia ca iti pandeste orice greseala. Daca vei cauta adevarata motivatie a comportamentului sau, iti vei da seama probabil ca doreste sa fie respectat, ca este nesigur emotional, si ca se teme sa nu se intample ceva rau pentru care sa fie el tras la raspundere. Tu, pe de alta parte, ti-ai dori sa aiba incredere in tine, sa nu se mai amestece in munca ta, sa nu te mai intrerupa in moment nepotrivite, si mai ales sa iti aprecieze realizarile.

Daca ii spui direct ce te deranjeaza, probabil managerul tau va gandi ca nu ii respecti capacitatile de manager si ca ii sabotezi autoritatea. Nu va auzi informatia ta si punctul tau de vedere, ci va raspunde emotional interpretand afirmatiile tale drept ostile. Prin urmare, daca vrei sa iti atingi scopul si sa il determine sa aiba incredere in tine sis a iti aprecieze eforturile, este recomandat sa te duci tu singur sa-i ceri parerea inainte sa vina el sa te verifice. Poti de asemenea sa il deranjezi tu in moment nepotrivite, inainte de intalniri importante sau cand nu are timp pentru tine. Atunci se va relaxa, nu se vor mai activa mecanismele de aparare si va putea sa vada cu adevarat meritele tale profesionale. La urma urmei, vrea acelasi lucru pe care il vrei si tu: apreciere pentru munca lui.

Daca incerci sa relationezi cu un coleg aflat pe o pozitie de egalitate, si ai incercat deja sa il convingi sa indeplineasca o activitate, iar rezultatul a fost fie unul de refuz direct, fie de amanare constanta, pregateste-te pentru o abordare inversa. Nu ii mai reprosa lipsa de cooperare. Poarta-te ca si cum totul ar fi in regula. Apoi gandeste-te la activitatile pe care tu trebuie sa le faci in relatia cu acel coleg si inceteaza sa le faci sau amana-le, exact cum face el. Il vei ajuta astfel sa traiasca experienta pe care o traiesti si tu. Sunt multe sanse sa isi corecteze rapid comportamentul ca urmare a insight-ului. Va iesi din scenariul lui oricare ar fi, si va intelege ce inseamna rolul de coleg.

Atentie! Nu are sens sa folosesti psihologia inversa, daca interlocutorul tau are reactii logice si poti sa comunici direct ceea ce simti si sa ceri ceea ce ai nevoie. Folosim aceste strategii doar cu oamenii care sunt foarte susceptibili la orice seamana ordin sau indicatie, care nu suporta sa li se spuna ce sa faca. Ei nu vor asculta continutul comunicarii, ci vor fi preocupati sa iti demonstreze ca sunt mai puternici ca tine. Daca le folosim cu oamenii rationali exista riscul sa cream neintelegeri si confuzii. Sugestie: in orice relatie este mai bine sa incercam sa comunicam direct si doar in caz de esec sa incercam strategii indirecte.

Materialul a stat la baza unui articol publicat in revista Unica, 2011.

Scrie parerea ta.
Nume (necesar)
Website